En solrik og deilig påske er over og hverdagen er igjen her. Hverdager er dagene vi har mest av og uten disse så får vi ikke nyansene av hva ferie og høytider betyr for oss.
Er du klar for litt ryddetips?
Håper du har fått slappet godt av disse dagene, og nå har funnet litt energi til å gjøre noe med rot som plager deg.
Hvis din hverdag er preget av et rotete hjem, så er det fort gjort å miste kraften og energien som trengs for å skape drømmelivet. Rotet du omgir deg med, er noen ganger det eneste som står mellom deg og det livet du ønsker.
I mange tilfeller har det tatt flere år å skape rotet, og derfor her det helt ok å bruke tid for å komme i orden igjen også. Gjør ting i ditt tempo, og lag en tidsplan som passer ditt liv.
Første skrittet mot et hjem i harmoni er å se for deg hvordan hjemmet ditt ser ut når det er orden og harmoni. Det vil si å finne ut hvordan du vil det skal se ut i hjemmet ditt når det er perfekt for akkurat deg. Perfekt for deg betyr ikke tomt eller minimalistisk, men for eksempel hvor lang tid du vil bruker for å rydde opp før det kommer besøk. Eller kanskje bare slippe å bli flau når det kommer uanmeldt besøk.
Det kan handle om hvordan ditt klesskap skal se ut, det handler om hvordan det ser ut når du setter deg ned om kvelden for å slappe av.
Så starter jobben, skritt for skritt. Feire alle store og små seirer, og gi liten oppmerksomhet til fiaskoer. Fiaskoer er en forsinkelse, men ikke en stopp.
Her er 11 tips som kan hjelpe deg mot et ryddig og harmonisk hjem
#1 - Alle ting i ditt hjem skal ha funksjon eller være vakkert.
- Denne læresetningen fra William Morris er kjernen i min ryddemagi. Uansett hvilken bok, eller blogg jeg leser eller metode jeg bruker for å rydde så er dette ryddetips "number one".
- Begynn å observere rundt deg hvilke ting som du ikke liker eller du ikke har bruk for mer. Sett av en sone i huset for ting som du skal enten gi bort, selge, eller kaste. Ha en plan om når det skal ut av huset slik at det ikke bare blir liggende der - som ja, rot....Fretex blir glad for alt du vil gi bort, unntatt møbler og elektrisk.
#2 - Alle tingene trenger et fast hjem
- Har du mange ting i hjemme ditt som ikke ser ut til å ha en fast plass å være på, så har de en tendens til å bli rot i huset på kommoden i gangen eller på kjøkkenbenken. For eksempel mobilladere, reklame, tomme konvolutter.
- Samle alt som er "rotløst" i en kurv, og tøm den en gang i uka. Om tingen ikke har en fast adresse, så må du bestemme deg for hvor adressa er heretter.
#3 - Er hjemmet ditt veldig rotete, så del jobben opp i mindre deler.
- Som sagt; ingen forventer at du skal fikse et helt hus på en helg. Lag en enkel plan med startdato og sluttdato, og sett av tid. Vær realist.
- Be om hjelp - enten av familie, venner eller profesjonell ryddehjelp. Du vil bli overrasket over hvor mange som vil hjelpe, og om du bruker profesjonell ryddehjelp så garanterer jeg at de kommer ikke til å bli overrasket eller reagere på ditt rot. Det er akkurat likt som mange andre sitt rot. Du er ikke unik på dette området
#4 - Småjobbene som tar 1-2 minutt, GJØR DET med en gang.
- Bare gjør det, ikke la det hope seg opp til neste dag. Ta kosen du fortjener etterpå.
- Prokrastinering (= å utsette) krever mer oppmerksomhet og energi enn bare å gjøre det.
- Reklamepauser er fine avbrekk til å få unna ting på.
#5 - Ditt beste hjem er det hjemmet du har i dag.
- Vær glad i det hjemmet du har i dag som gir deg og dine tak over hodet, og ly mot snø, regn og vind. Det er kanskje ikke perfekt, men det er ditt hjem. Om du ikke er glad i det hjemmet du har i dag, så vil du aldri kunne få et ryddig hjem.
- Visualiser og skap et bilde av hvordan ditt fremtidige drømmehjem ser ut.
- Ikke spring ut og kjøp haugevis med store plastkasser. Du ender mest sannsynlig opp med å putte mange ting i kassene som enten burde vært gitt bort/solgt, eller kastet.
- Bruk oppbevaringmuligheter du har i huset allerede og vær kreativ. Behovet for lagringsplass minker for hver ting du får ut av hjemmet ditt.
#6 - Du må gå foran som et godt eksempel
- Gjelder spesielt hvis du har barn. De gjør som du gjør, ikke som du sier.
- Be partner og barn om hjelp på en fin måte - bonus for de alle er en gladere mamma/pappa/partner som får bedre tid til å gjøre hyggelig ting sammen med de.
#7 - Vær konkret på hva du ønsker deg av gaver fra familie og venner
- Alle liker å gi gaver som de ser er i bruk eller er nyttig som for eksempel en god olivenolje, vinflaske etc. Vær tydelig i dine ønsker både til jul og bursdager.
#8 - Skap gode vaner i hverdagen
- Det handler ikke om å gjøre alt perfekt før du legger deg, men bruk 5-10 minutter på å rydde hver kveld f.eks i en reklamepause.
- Gå aldri tomhendt fra rom til rom. Ta med deg ting på din vei som skal på plass.
- Sett i oppvaskmaskina etter måltider. Det blir dumt om det hoper seg mye opp på disken, og oppvaskmaskina samtidig er tom og "roper" på påfyll.
#9 - Barnas tegninger og annen kunst.
- Begynner barna å bli store, la de få være med og velge det du skal ta være på.
- Digital lagring - ta bilder og disse kan du samle i en fotobok eller perm.
- Sjekk ut denne bilderammen fra nettbutikken Kosmedkidsa som har plass til ca 50 tegninger, den er genial.
#10 - Tenk deg om før du handler inn nytt.
La regelen være enn ting ut - en ting inn.
#11 - Ta deg av posten med en gang
- Lei reklame? Bestill "nei til reklame"-klistermerker fra Naturvernforbundet eller få hos Posten.
- Ha lett tilgang til papirsøpla slik at du kan kaste det du ikke vil ha med en gang.
- Legg fakturaer, invitasjoner og andre ting som må håndteres senere på en fast plass
- Tomme konvolutter kaster du i restavfallet med en gang. Husk konvolutter er ikke papiravfall på grunn av limet, men restavfall. Les mer om sortering av avfall hos Sortere.no om du bor i Tromsø, eller ditt lokale renovasjonselskap.
Håper du fant noen nyttig ryddetips her slik at du får inspirasjon til å sette igang og skape litt ryddemagi hjemme hos deg selv. Disse 11 ryddetipsene er en startliste, men det finnes mange, mange flere.
Har du temaer innen rydding og organisering som du ønsker jeg skal skrive om, hør av deg!
Og du - husk å lagre klær i skuffer vertikalt. Det gir mye bedre oversikt og bedre plass, jeg lover!
Hjem