17 smarte tips om organisering

Føler du at rotet bare flytter seg rundt i huset ditt? Fra benk til benk, fra rom til rom. Hender det at du blir irritert og stressa av rot som ligger overalt i hjemmet ditt?

Har du har du kjent på frustrasjon og stigende puls ved å måtte lete ting i siste liten? Rydder du konstant, men likevel så blir det ikke orden og oversikt? 
Blir du aldri kvitt rotet

Uansett hva du gjør så blir det ikke bra eller plass til alt


Rotet kommer bare ruslende tilbake - nesten av seg selv - og fyller igjen opp de faste stedene. Kanskje tenker du at hjemmet ditt er for lite?

Huset ditt er stort nok. Det er jeg ganske sikker på. Om dere er mange i huset, så er det godt mulig at huset er blitt for lite fordi det er få soverom, men det er noe annet. Her tenker jeg på gjenstander. Har du plass til alle tingene dine?

Ikke det? Årsaken er stort ett en av to:
  • Det er for mange gjenstander innen hjemmets fire vegger
  • Huset er for dårlig organisert slik at en ikke får nok lagringsplass

Ikke organiser rotet ditt

Uansett hva du gjør, så ikke organiser rotet ditt. Hva jeg mener med det? Jo, ta en skikkelig sorteringsrunde og bli kvitt det du ikke liker, ikke behøver, duplikater, ting som er ødelagt, ting som barna har vokst i fra etc. 

Du må velge alle tingene dine på nytt før du gir de plass i hjemmet ditt. Dette er det jeg kaller for grunnrydding, og det er ikke det samme som å sette ting tilbake på plass. 

Grunnrydding er å redusere og gi slipp på det du ikke liker, trenger eller vil ha mer. 

Om du organiserer alt som allerede er i huset ditt, så er det garantert at du vil organisere ting du skulle gitt slipp på. Det vil si rotet. Tro meg. Jeg har vært en mester i organisering i årevis. Problemet var at jeg organiserte alt jeg hadde! Jeg skjønte ikke at jeg måtte kvitte meg med det jeg ikke likte og ikke trengte mer aller først. Man lærer så lenge man lever, heldigvis.

Det du trenger for å blir kvitt "problemet'" er å rydde, og smarte tips om organisering. Så lett og samtidig kan det kjennes litt vanskelig. Ha fokus på et skritt om gangen. Til om med 10.000 meter starter med det første skrittet (kinesisk ordtak).  

Visste du at i USA:

  • Så leier 9,4 % av alle husholdninger lagerplass UTENFOR hjemmet? 
  • Til en kostnad på kr $87,15 per måned (ca 784 kr pr mnd) i snitt. 
  • Den totale omsetningen for industrien som lagrer ting & tang for husholdinger som ikke har plass hjemme til alle tingene sine. er på over 290 000 milliarder pr år. 

Det er helt ville tall, og enormt mye penger som går til å lagre ting som de ikke husker at de har , eller vil bruke mer. 

Kilde: Sparefoot.com - oppdatert statisikk for mars-2018

Her er 17 organiseringstips til deg

Her finner du mange smarte tips om hvordan du enkelt kan organisere deg til en lettere hverdag. Noen av tipsene er lett å iverksette, andre er gode å ha i bakhånd den dagen det er aktuelt med oppussing eller innkjøp av nytt møbel.

Med god organisering i hjemmet ditt så vil du få ryddeglede istedenfor ryddeork fremover.  Å rydde opp er ikke alltid gøy, men det er alltid verdt det. Resultatet du skaper gjør at det alltid er verdt å bruke tid på å rydde opp. 

1. Alt må ha en fast plass 
Dette er så viktig! Har alt en fast plass i hjemmet ditt? Om ikke, så blir du ikke kvitt rotet ditt. De tingene som mangler et «hjem» blir vandrende spøkelser i huset ditt, og dukker opp når du minst venter det. Det er ikke tull en gang. Og så har du de tingene som du leter febrilsk etter 1 gang i året... Vi har noen småbager som kun ble brukt til reiser. Hver gang jeg skulle reise, så måtte jeg lete som en tulling etter de. Ikke før jeg dedikerte en skuff og merka den «reiseting» så fikk de et fast hjem. Der ligger de alltid klar når jeg skal på tur 

Det er ikke nødvendigvis slik at du på en ettermiddag har gitt alle tingene dine en fast plass og det fungerer. Hos meg er det mange ting som har blitt flyttet på flere ganger før jeg fant "the spot". Begynn med å ta en titt rundt i gangen og i stua. Er det noen typiske ting som hele tiden havner på kjøkkenbenken, i stua eller på soverommet uten egentlig å høre hjemme der? Disse blir kanskje puttet i et tilfeldig skap eller skuff etter bruk. Og neste gang du trenger de – så leiter du huset rundt fordi du husker ikke hvor du eller andre la de.

Sett av en krok, en tom boks eller annet til å legge opp i disse gjenstandene opp i. Når det har fylt seg opp med en del ting, sett av tid en dag til å gi disse hjemløse et hjem. Denne her fra Multitrend var jo perfekt til oppdraget!
Mange ting som ikke helt har et hjem? Legg de her

Artig pose fra Multitrend

2. Sorter etter kategori

Fra og med nå, samle alt som er "likt" på samme sted. F.eks reiseeffekter, samle alt det på et sted. Andre kategorier kan være elektriske ledninger til hva som helst av elektrisk utstyr. Servietter og lys samles på ett sted. Kontorting skal være på kontoret eller den delen huset som du dedikerer til kontorting. Her samler du taper, kulepennner, konvoloutter, hullemaskin +++. Ikke spre skrivepapir og tape i ulike roteskuffer i huset. Tøm heller noen roteskuffer og sorter, kast og kategoriser. For at det skal bli lettere å følge systemet, så sett navn på skuffer og bokser. Gjør det lettere for andre å bli kjent med hvordan du har «tenkt i ditt hodet» det skal være.

3. Bruk høyden og få det opp fra gulvet

Bruk hele høyda opp til taket og få det bort fra gulvet. Utnytt tomrommet helt opp til taket. Skohyller kan godt gå fra gulv til tak. Erfaringen min sier at behovet er dobbelt så stor som du tror for sko. Det er ikke fordi vi har for masse sko, men fordi aktiviteter, antall mennesker i boligen og årstider gjør behovet større enn hva vi ofte tror. Skohyller kan godt lages i bakveggen til et garderobeskap eller sideveggen til en skyvedørsgarderobe. Elfa og lignende er et gode og fleksible system. Du kan snekre din egen løsning eller bruk en bokhylle for eksempel. 

Sett opp hyller, skru opp skap på veggen, ha skap helt opp til taket. La kurver få et sted å være slik at de ikke blir stående på gulvet. 

4. Vertikal lagring på MYE mer enn klær.

Jeg elsker vertikal lagring og ble vel først skikkelig oppmerksom på det våren 2016 med boka til Marie Kondo Nå bruker jeg det på klær, håndklær, duker, sengetøy, makeup, matvarer, cd’er, videoer, kakeformer og mye mer. 

5. Soneinndeling i skuffer 
I kontorskuffer eller andre skuffer med blandet innhold, sett inn slike skuffeinndelere som vi bruker i kjøkkenskuffene til bestikk. Disse fungerer veldig til å dele skuffa opp i mindre separate rom. Kan også fint brukes på hyller i skap til småting. Du får de overalt, f.eks Clas Ohlson, IKEA ++.
 

Til å dele opp en skuff i soner, så er det egentlig bare å bruke fantasien. Jeg har brukt tomme pappesker, skoesker, små og større plastbokser av ulike typer, gamle isbokser, skillevegger av papp og plast +++. Du har garantert noe i huset allerede som du kan bruke. 

En skuff med soner og en skuff i skuffen - her fra Kvik

6. Utnytt "luftrommet" i skuffer og hyller

Du kan ha underhengte hyller i kjøleskapet eller bygge opp bakerst i hylla slik at ser hva du har der. Ikea har mange kjekke løsninger for å gjøre om den ledige luften til lagringsplass. I skuffer er det ofte mye rom igjen etter at vi har fylt opp bunnen. Hva med å sette en skuff i skuffen? Underhengte hyller har IKEA mange typer av. Sjekk ut Ikea her, så får du en ide om hva jeg mener 

7. Gardiner og lameller

Gjem hyller og ting du oppbevarer for eks bak gardiner som vil gi et roligere inntrykk i rommet. Et eksempel på en gjemt oppbevaring på et soverom finner du her i BoligPluss.

8. Spesial tilpassa hyller og møbler

Tenk godt gjennom hva skal oppbevares og hva bør du tenke på? I dag finnes det utallige muligheter for å få satt sammen hyller som passer akkurat ditt behov. Spesiallaga behøver ikke koste mer. Kanskje du er handy og gjør det selv, eller kjenner noen som kan hjelpe deg. Bruk utvalget som finnes på markedet i dag til å få det akkurat som du vil ha det. 

I skap du allerede har, så sjekk om det vil passe bedre å flytte en hylleplate opp eller ned for å gi bedre lagringsplass. Flytt hyller opp og ned, og prøv deg frem. Kanskje det vil være supert å bare kjøpe en hylleplate til, så har du plutselig 4 hyller og ikke bare 3. Det gjorde vi i skapet over stekeovnen. Ble perfekt løsning for oppbevaring av stekebrett og annet. 

Tenk utenfor boksen. Baderomsmoduler kan fint bli en sittebenk med skuffer i gangen. Et eksempel ser du fra Kvik under her.

Rent og ryddig inntrykk


9. Multifunksjonelle møbler

Møbler som dekker flere funksjoner er og utvalget begynner å bli bra. Tenk design OG funksjon når du skal investere i noe nytt. Et eksempel er sittebenken i entreen med oppbevaring som både skuff og hylle. Andre eksempler er puffer med oppbevaring og skrivebord med integrerte oppbevaring og som kan slås opp mot veggen når det ikke er i bruk. 

Bildet under av benken er fra Fagmøbler sitt utvalg for entreen. 

Multimøbler er smart

Kombimøbler hjelper deg å få orden

10. Bygg opp senga med skuffer, hyller og skap under

Det er perfekt om dere du vil ha mer gulvplass. Vi har bygget opp flere senger med skuffer og skap under. Det kan gjøres på mange måter, med baderommoduler, kommoder, kjøkkenskapmoduler. Kun fantasien som setter grenser.

11. Bøker - fargesortert.

Har du prøvd å sortere etter farge? Det kan gi et rolig og behagelig inntrykk av bøkene. Så om det visuelle er viktigere enn alfabetisk orden – så prøv. Å sortere etter farger er nydelig på garn, tråd, stoffer med mer.

12. Kroker og knaggrekker

Det vil bli rotete om det ikke er nok hengeplass for jakker i for eks gangen. La gjerne barna ha egne morsomme, knakker i passe høyde. Kroker kan brukes overalt. Ikke glem også at det er lurt å knagger til småting på barnas rom, badet, soverom, kjøkkenet osv. 

Test - hvor kommer denne

Ekspempler tilpasset oppbevaring

13. Husk at innsiden av skapet, både dør og vegger 

Her glemmer vi ofte at vi kan lagre ting. F.eks innsida av kjøkkenskapdøra kan du henge oppskrifter, henge opp kroker til måleskjeer, smykker, belter og diverse småting. 

14. Middagsplanlegging 
Det er lett å ikke planlegge fordi selve jobben med planlegging tar tid. Det vil ta litt tid i begynnelsen. Men når en har en godt innarbeida middagsplanlegger og kan handle 1 gang i uka, så er det absolutt verdt det. 

Det er så mange gode uke- og middagsplanleggere ute på markedet, men fant denne her som jeg synes var veldig fin. Den er fra Sjarmtroll.no. Har ikke testa den selv, men kanskje noen andre har?
I like it!

God oversikt! 

I dag bruker vi stort sett en enkel kalender på veggen for hele familien der en kolonne blir middag. Eksempler på fine kalendere har du her hos Norli.no*.

Hvilken middagsplanlegger bruker du?

15. En boks til pålegg i kjøleskapet

Har du testa ut tipset om en boks til pålegget? Finn en passe plastboks som du legger smør og pålegg opp i. Så når du skal dekke på eller ta av bordet, så er det kjapt gjort med en boks. Ikke let etter den perfekte boksen, for den finner du med erfaring. Vi er nå på vår fjerde type som er en gjennomsiktig plastboks type SmartStore størrelse M, og den digger vi! Slike får du hos f.eks Clas Ohlson, Obs-butikker og Jysk.  

16. "Boksen"

Denne boksen går også under navnet Søndagsboksen og Organize365 skal ha æren for den. 

Enkelt sagt så samler du alt i en boks som må håndteres i nær fremtid, eller en enkel kurv kan også brukes. Her samler du ting du må vite nøyaktig hvor er fordi du trenger de snart (f.eks gaven du kjøpte til Line 7 år sin bursdag, fakturaen fra fotballklubben osv). Gå gjennom boksen en fast dag i uka, som søndag.

17. Kjøpestopp en periode

Ikke direkte et organiseringstips, men... Kanskje du skal bestemme deg for kjøpestopp for en periode. Om det går mer ut enn inn, så vil det minke på ting og du får mindre å organisere. Om det er klær, servietter, kubbelys, gardiner, frysevarer, søte telysholdere eller hva det måtte være - finn en kategori som passer deg. Du kjenner hvor skoen trykker hos deg. 

Jeg har i årevis elska å kjøpe kubbelys. Problemet var bare at jeg nesten aldri tente kubbelys...Så jeg har en skuff full. Nå er det stopp til minst 70% av lysa er brukt opp.

Ja, det var noen tips for denne gangen. Håper du fant noe som kan inspirere deg fremover til å skape den harmonien du ønsker for ditt hjem. Vær glad i hjemmet ditt som det er i dag, uansett om det ikke er perfekt slik det er nå. Det er mye lettere å komme i gang med rydding og organisering når vi er glad i hjemmet, enn at vi tenker at det ikke er noe vits.

Alt er bedre enn ingenting. Ikke la jakten på det perfekte stoppe deg. Start med små skritt i dag. 

Og du? Jeg heier på deg! 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Leave a Comment:

2 comments
Add Your Reply
Vis knapper
Skjul deleknapper