Kom i gang med middagsplanlegging

Er du lei av å finne på hva dere skal ha til middag? Har du tenkt på å prøve ut ukeplan for middag, men det har bare blitt med tanken? Les mine erfaringer og tips her og kom i gang med middagsplanlegging.

Typiske bortforklaringer…

Jeg tenkte i lang tid på å starte med ukeplan for middag, uten å komme i gang. Det var alltid “100” forklaringer på hvorfor det ikke passet akkurat nå.

Kjenner du deg igjen i noen av i disse:

  • Hvordan skal jeg finne på 7 middager på en dag, når jeg ikke klarer å komme på en middag for en dag??
  • Søndager… jeg vil slappe av da…
  • Hvilken middagsplanlegger skal jeg bruke når det er så mange å velge mellom? Og så googlet jeg meg i hel for å finne den perfekte.
  • Jeg gikk fra butikk til butikk og for å se hva de hadde av ukeplaner, middagsplanleggere, familiekalendere og så videre. Men klarte ikke å bestemme meg, for det kan jo være en enda bedre i neste butikk!
  • Papir eller digitalt? Hvilken app…. tenke, tenke, tenke… Vanskelig å velge.
  • Har ikke tid, sa jeg fordi å etablere en slik vane vil ta noe tid i begynnelsen.

«Men så ble jeg lei av å være frustrert på grunn av middager»

Men så ble jeg lei av å være frustrert på grunn av middager. Jeg startet enkelt og langt fra så perfekt som jeg hadde drømt om. Målet mitt var rett og slett å komme i gang med middagsplanlegging raskt og enkelt. Nå har vi brukt det en god stund, og det går bedre og bedre.

Det blir ikke satt opp meny for hele uka alltid, men det er helt greit. Ikke alltid gjennomføringa er perfekt heller, for ting skjer jo underveis. Men vet du hva? Det er også helt greit.

5 grunner for hvorfor komme i gang

For planlegging av middager frem i tid tar ikke noe i fra deg, men det gir deg:

  • Mer tid. Du får mer tid ved å bruke mindre tid på turer til butikken
  • Mer energi. Hodet og kropp får mer fri fra «middagstanker» og handling.
  • Mer penger. Ja, rett og slett for du bruker mindre penger på mat når du tar hensyn til hva du har fra før, hva som går ut på dato snart. Bomkjøp og unødvendige impulskjøp blir redusert og akkurat det har jeg god erfaring med.
  • Sunnere middagsvalg blir enklere når du kan planlegge på forhånd.
  • Et mer bærekraftig miljø fordi du reduserer matsvinn

«Et mål uten en plan er bare et ønske

Foto: Adobe Stock

Vil jeg fortsette med planlegging?

Skal jeg fortsette med det? Oh yeah, det skal jeg for enkelt sagt så er ukene mine bedre når middagsplanlegging blir utført. Mye mindre stress i hverdagen og det er raskere å lage maten når alt er klart hjemme. Vi sparer penger som vi bruker til opplevelser sammen. Dyre impulskjøp er redusert fordi jeg ikke står på butikken kl 1630 og skal finne på noe til middag mens hodet er tomt og magen roper på mat.

Hjemme hos oss har vi fått mer fokus på å bruke det vi har i fryser og skap og samtidig er vi er blitt god på restemiddager. Godt for miljøet og godt for lommeboka.

Ukeplaner på papir og digitalt

Ukeplaner som du kan bruke i middagsplanlegginga, finner du mange av både på papir og digitalt gjennom app’er eller for eksempel i et excel-ark.

I papirform så finner du fine familiekalendere som er supre for ukeplaner hos hos bokhandlere, Staples, Søstrene Grene, Clas Ohlson. Adlibris nettbutikk har mange, mange varianter og her er to av de. Ved å klikke på bildet så kan du sjekke de ut nærmere*.

Adlibris har stort utvalg familiekalendere

Adlibris og andre bokhandlere har fine månedsplanleggere med stickers og morsomme tegninger som er artig for familien. Sjekk ut for eksempel denne her.* Nå får du kalendere som går fra høst 2019 til juli 2020 på tilbud og de fleste koster litt over hundrelappen.

Ønsker du å prøve en digital variant så kan du teste Rema 1000 eller Telenor sin Min Familie-app. Sjekk ellers ut i app-butikken til din mobil.

Er du glad i excel så fant jeg en hvor du kan lage egne 3-ukers planer på et blunk og du styrer selv hvor mange dager i uka det er fisk, kjøtt osv. Den finner du her.

For å lage handlelister så bruker vi appen til Telenor – Min familie. Den er hele tiden synkronisert uansett om jeg eller samboer legger til varer eller har handlet noe. Middagsplanleggeren i Min familie-appen har jeg planer om å teste ut senere.  Vil du teste ut en gratis ukeplan for middag jeg har laget, så kan du laste den ned her (pdf).

Vær forberedt på at det kan gå litt trått i starten med å komme på middagsforslag de første ukene. Men når hjernen er blitt trent opp i å tenke på middager, så dukker det opp middagforslag hele tiden. I ukeblader, i e-post fra matbloggere, fra barndomsminner, i facebookgrupper osv.

Mange kokker små! Foto: StockAdobe

Noen tips på veien

  • Finn en fast dag som passer for planlegging og handling. Det må ikke være søndag, kanskje onsdag passer best for deg.
  • Sjekk hva du har i fryser, kjøleskap og av tørrvarer mens du planlegger
  • Involver familien og la de komme med ønsker på retter og dager de tar ansvar for matlagingen
  • Handle mest mulig av det du trenger på en fast dag.
  • Lag store porsjoner av og til slik at du kan fryse ned en middag til senere. Å komme hjem og du kun må koke spaghetti og varme en ferdig kjøttsaus – det er luksus det!
  • Hold gjerne en dag åpen eller kall den restedag
  • Bygg en liste/dokument etterhvert med middager å velge fra
  • Meld deg på ukentlig mail fra et par av dine favoritter innen matblogging

Kanskje har du prøvd å lage ukeplanerfor middag før, men så har det stoppet opp? Prøv igjen for ingen nye vaner går seg til uten litt standhaftighet. Det tar ofte mer tid enn vi tror før vaner sitter i ryggmargen og vi har funnet løsninga som passer akkurat «oss».

Om du tidligere har vært på jakt etter den perfekte planleggere, enten det er for kun middager eller andre ting så glem det. Den perfekte planen er den du bruker akkurat nå, og ikke den som du ennå ikke vet om eksisterer der ute i verden.

Etter hvert så vil du gjennom erfaring du gjør deg finne ut hva som passer akkurat ditt liv og din familie. Heldigvis er ingen familier like! <3

Lykke til!

Lenker merket * er affiliatelinker, det vil si reklame. Jeg deler kun linker til produkter som jeg har testet selv og kan stå inne for.

Leave a Comment: